Tematrädgårdar

Kända internationella designers har fått göra sina tolkningar av rosenträdgårdar.

En hälsning från Kongens have. Foto: Park- och naturförvaltningen

En hälsning från Kongens have
Jane Schul

Inte bara vackra och underbara, utan faktiskt också ganska besvärliga. Så sammanfattas Jane Schuls syn på rosor. I ett formellt kvadratiskt mönster spelar favoriten Rosa chinensis ’Mutabilis’ huvudrollen. Blommorna som sällskapar plockar upp de olika tonerna av gult, orange och rött som rosen skiftar i. Jane Schul är en av Danmarks mest namnkunniga landskapsarkitekt och ordförande för Det konglige danske haveselskab sedan 2001.

Den sjunkna trädgården. Foto: Park- och naturförvaltningen

Den sjunkna trädgården
Nina Thalinson och Gert Wingårdh

Med inspiration både från hundraårig engelsk trädgårdskonst och från Ostindiska kompaniets förlista laster har Nina Thalinson, art director och grafisk formgivare, och Gert Wingårdh, arkitekt, skapat ett bestående tillägg till parken. Trädgården kan beskrivas som blommig romantik i bleka pastellfärger inuti en stålkonstruktion formad som ett skepp. Här kan du sätta dig ned en stund och njuta av det porlande vattnet och kanske ta en fika. Den sjunkna trädgården går även bra att hyra för föreläsningar och workshops. En 13 meter lång mosaikvägg omsluter och består av de ostindiska porslinsskärvorna som hämtats upp från havets botten.

Persisk matta på holländska. Foto: Park- och naturförvaltningen

Persisk matta på holländska
Piet Oudolf

En palett av vitt, som gräddfärgade ’Sally Holmes’, och persikofärgade perenner på en äng av gräs är Piet Oudolfs trädgård på femton gånger åtta meter. Naturen ska kännas närvarande är hans filosofi. De tre sorterna rosor är alla enkelblommande och doftande. Piet Oudolf har skapat kända planteringar i allt från stora New York till lilla Enköping. Han har förädlat och namngett ett 70-tal sorters gräs och driver en plantskola i Hummelo, Holland.