Palmhuset

I glas och gjutjärn har Palmhuset stått på sin plats sedan 1878. Palmhuset är ett så kallat showroom med plats för tropiska växter och palmer. Palmhuset är också en av Göteborgs stad utsedda platser för borgerliga ceremonier, såsom vigslar, minnesstunder eller namnceremonier.

Uppe på Palmhusets balkong finns mingelutrymme för 50-60 personer eller plats för 40 sittande gäster. Det är en utmärkt plats för vigslar och andra ceremonier eller andra mindre tillställningar.

Foto: Ida Björck

Priser och tider

Under öppettid: 1 000 kronor i timmen
Efter öppettid: 1 500 kronor i timmen
Betalning sker efter uthyrningen via faktura.

Palmhusets öppettider

Juni-augusti: dagligen 10.00-20.00
September-maj: dagligen 10.00-16.00

Tänk på att när du hyr Palmhuset under öppettider måste framkomligheten för övriga besökare respekteras. Vi stänger inte eller spärrar av Palmhuset för uthyrningar.

Observera att vi inte hyr ut Palmhuset efter klockan 18.00.

Ordningsregler

På grund av att Trädgårdsföreningen och dess byggnader är kulturminnesmärkta gäller vissa speciella ordningsregler vid all uthyrning i parken. Dessa hittar du här.

Detta är lokalen utrustad med

• Bord och stolar för 40 personer
  • Städmaterial
  • Under uthyrningen får du även tillgång till vårt personalutrymme med enklare köksutrustning som kylskåp, rinnande vatten och kokplattor samt toalett.

Fotografering i Palmhuset

Det kostar ingenting för privatpersoner att fota sig i Palmhuset. Vi ser gärna att brudpar bokar tid för fotografering eftersom vi endast tillåter ett brudpar åt gången och inte under andra uthyrningar. Detta gäller även för andra typer av privat fotografering. Kontakta oss via telefon eller mail för att boka en tid.

All kommersiell fotografering och filmning måste boka Palmhuset. Vi ser helst att denna typ av fotografering sker innan eller efter öppettider så att det inte stör övriga besökare. Priserna är enligt ovan.

Foto: Erik Sellgren

Hur gör jag för att boka lokalen?
För att boka Palmhuset skickar du in en bokningsförfrågan via ett formulär som du hittar här. Observera att detta endast är en förfrågan och ingen bokning. Därefter hör vi av oss och meddelar om lokalen är tillgänglig eller inte. Vi svarar så skyndsamt vi kan men ibland kan det dröja några dagar innan du får svar.

Efter att vi har hört av oss kan du preliminärboka lokalen. Det kostar ingenting och under den tiden har du möjlighet att komma hit och titta på lokalen tillsammans med oss och gå igenom vad som gäller vid uthyrning. Vill du fortfarande hyra hör du av dig igen och en bekräftelse skrivs. Därefter är bokningen definitiv.

Vi förbehåller oss rätten att fritt pröva alla bokningsförfrågningar.

När kan jag hyra Palmhuset?
Du kan hyra Palmhuset året runt mellan klockan 8 och 18. Du hyr Palmhuset per timme.
Vi tar inga bokningar i Palmhuset under perioden 10 december till 6 januari

När Palmhuset är öppet har allmänheten tillgång till hela huset. Detta innebär att du inte får spärra av eller på något sätt begränsa tillgängligheten för andra under ens uthyrning. Den enda plats vi spärrar av för bokningar är balkongen. Palmhuset är öppet klockan 10–16 september-maj och klockan 10-20 juni-augusti.

Hur långt i förväg kan jag boka lokalen?
Vi börjar att ta bokningar under hösten året innan och inte tidigare än så. Det är för att vi först måste sätta årets program så vi vet när Palmhuset är tillgängligt för uthyrning.

Vi ser gärna att bokningar kommer in två veckor innan uthyrning så vi hinner administrera bokningen och informera personalen i Palmhuset.

När betalar jag för bokningen?
Faktura för bokningen kommer efter uthyrningen, tidigast veckan efter.

Kan jag komma och titta på lokalen?
Ja, vi ser gärna att du som vill hyra Palmhuset kommer och tittar på platsen tillsammans med någon ur parkens personal innan du gör en definitiv bokning. Vi har visningstid onsdagar klockan 11-13, ring eller maila för att meddela att du kommer.

Hur varmt är det i Palmhuset?
Temperaturen i Palmhuset går aldrig under 15 grader. Dock blir det betydligt varmare än så under våren och sommaren, upp mot 25-30 grader.

Finns det kök och köksutrustning att tillgå?
Ja, under uthyrningen har du tillgång till vårt personalutrymme där det finns kylskåp och frys, kokplattor, diskbänk och kaffebryggare. Nyckel in dit får du när din uthyrning börjar.

Finns det toaletter i lokalen?
Ja, det finns en toalett i vårt personalutrymme. Är ni ett större sällskap ser vi helst att gäster använder de allmänna toaletterna vid ingången från Nya Allén.

Är det tillåtet att dricka medtagen alkohol?
Ja, under uthyrning är det tillåtet att dricka medtagen alkohol i Palmhuset.

Får jag ta med fler bord och stolar om jag behöver?
Behöver du fler än de 40 stolar och 12 bord som finns får du ta med dig det. Det finns även tre större klaffbord att låna.

Kan jag få hjälp med att ställa iordning bord och stolar?
Nej, personalen på plats kan inte hjälpa dig med iordningställande på något sätt. Tänk på att det samt städning efteråt måste rymmas i din uthyrningstid.

Finns det porslin och dukar?
Nej, det finns inget porslin eller dukar att tillgå, allt sådant behöver du ta med dig själv till lokalen.

Kan jag spela musik i lokalen?
Ja, under själva ceremonin går det bra att spela musik i lokalen, antingen live eller via våra högtalare. Observera att våra högtalare styrs från ett rum under balkongen.

Hur får jag dekorera lokalen?
Vi ser helst att du är sparsam med dekoration i lokalen, växterna och miljön är vackra som de är. Vill du ändå dekorera får du absolut inte spika eller på annat sätt fästa saker på väggarna eller hänga upp saker i växterna.

Får jag köra in med bil?
Ja, du kan köra in med bil från entrén vid Nya Allén till baksidan av Palmhuset men endast för nödvändiga leveranser. Bilar måste parkeras utanför parken. Närmsta parkering är Heden.

Hur och när får jag tillgång till lokalen?
Du får tillgång till lokalen från den tid du har bokat. Då möter du upp någon ur personalen som överlämnar nyckel till vårt personalutrymme. Det är ytterst viktigt att du möter upp personalen innan du börjar ställa iordning.

Vad gör jag med skräp?
Skräp slängs i en container en kort promenad från Palmhuset. Personalen på plats visar dig var den finns.

Hur och när städar jag lokalen?
Innan din uthyrningstid är slut ställer du tillbaka möbler så det ser som när du kom till lokalen. Bord och stolar torkas av och vid behov sopas golvet. Städmaterial finns på plats.

Hur gör jag för att avboka?
Vill du avboka kontaktar du den ansvarige för uthyrning i parken. Tänk på att våra avbokningsavgifter tillämpas från och med en definitiv bokning, det vill säga när du skrev på bekräftelsen. Avgifterna hittar du här.