Foto: Park- och naturförvaltningen

Frågor och svar

När du besöker Trädgårdsföreningen finns det en del saker du behöver tänka på för att alla ska trivas och för att parken ska fortsätta vara en avkopplande och vacker plats.

Trivselregler

De regler och bestämmelser som finns för Trädgårdföreningen hittar du under "Trivselregler".

Entré och priser

Det är fri entré till både parken och Palmhuset. Öppettiderna hittar du här.

Hundar

Du får inte ta med hunden in i Trädgårdsföreningen, även om den är kopplad.

Grillning

Det är inte tillåtet att grilla i Trädgårdsföreningen.

Cykling

Du får inte cykla i Trädgårdsföreningen. Parkera cykeln utanför eller hoppa av och led den genom parken. Närmaste cykelställ finns längs kanalen mittemot Radisson Blu eller på Drottningtorget.

Gå på gräsmattorna

Du är välkommen att sola, picknicka, springa eller gå på gräsmattorna. De är till för att användas.

Alkohol

Precis som på många andra offentliga platser är det inte tillåtet att dricka alkohol i Trädgårdsföreningen.

Rökning

Du får röka i Trädgårdsföreningen men glöm inte att fimpa din cigarett i de svarta askkopparna.

Fjärilshuset

Fjärilshuset fanns för många år sedan i det som nu är Växthuset. Idag används Växthuset för utställningar och vinterförvaring för växter i parken.

Fotografering

Trädgårdsföreningen uppmuntrar sina besökare att fotografera i parken och i Palmhuset. Vid fotografering vill vi att du tar hänsyn till planteringar, rabatter och andra besökare och att du inte hindrar eller blockerar gångar eller in- och utpassager. Vid fotografering i Palmhuset får du inte gå på växtbäddarna och pågående arbeten får inte störas. Fotografering i parken ska vara för privat och inte kommersiellt bruk. Tagga gärna dina foton på sociala medier med #trädgårdsföreningen och #trädgårdsföreningengbg.

Om du vill ta bilder för kommersiella ändamål var vänlig ring Trädgårdsföreningen på 031 - 365 00 00 och fråga efter en evenemangsledare.

Tillgänglighet

Handikapparkering

Det finns handikapparkeringar vid entréerna Nya Allén 11 samt vid Slussgatan 1.

Handikapptoalett

Handikapptoaletter finns vid entréerna Slussgatan och Nya Allén 11.