Trivselregler

Det är många som besöker Trädgårdsföreningen och vi behöver hjälpas åt för att det ska vara en lugn, vacker och trevlig plats för alla besökare. Dessutom är alla byggnader, planteringar, grusgångar, entréer och staket skyddade som byggnadsminnen och har ett högt historiskt värde som vi måste bevara. Därför finns det några enkla och viktiga regler att följa.

Trivselregler

Skräp

Hjälp oss att hålla rent, plocka upp efter dig och släng ditt skräp i papperskorgar och soptunnor.

Växtlighet

Gå inte i rabatter och planteringar, bryt inte kvistar eller plocka växtmaterial.

För din säkerhet, klättra inte i träd. Många träd är gamla och ömtåliga.

Alkohol

Det är inte tillåtet att förtära alkohol i Trädgårdsföreningen. Det finns flera serveringar i parken som erbjuder alkoholfria och alkoholhaltiga drycker.

Hundar

Du får inte ta med hunden in i Trädgårdsföreningen, även om den är kopplad. Hundförbudet gäller inte ledarhundar.

Anledningen till hundförbudet är att Trädgårdsföreningen är ett byggnadsminne och alla planteringar, byggnader och grusgångar är skyddade enligt lag. Vi har även ett känsligt och värdefullt växtmaterial. Dessutom är parken en arbetsplats för våra trädgårdsmästare. Alla plockar inte upp efter sin hund och det leder till en ohälsosam arbetsmiljö.

Hundförbudet är reglerat i Göteborgs lokala ordningsföreskrifter.

Cyklar

Du får inte cykla i Trädgårdsföreningen. Parkera cykeln utanför eller hoppa av och led den genom parken. Närmaste cykelställ finns längs kanalen mittemot Radisson Blu eller på Drottningtorget.

Cykelförbudet gäller även Segways och elsparkcyklar.

Permobiler, rullatorer och andra hjälpmedel är tillåtet.

Fordon

Det är inte tillåtet att köra eller parkera fordon i parken om du inte har en överenskommelse med Trädgårdsföreningen.

Bollspel

Det är inte tillåtet med bollspel eller att kasta frisbee i parken. Kubb på gräsmattorna och boule på grusgångarna går bra.

Eldning och grillning

Det råder eldförbud i hela parken vilket innebär att du inte får grilla, elda eller tända levande ljus.

Rökning

Du får röka överallt utomhus i parken förutom:

• på lekplatsen
  • på uteserveringar
  • framför entréerna in till Palmhuset och Växthuset

Fimpa i de svarta askkopparna eller i papperskorgarnas askkoppar.

Gräsmattor

Du är välkommen att sola, picknicka, springa eller gå på gräsmattorna. De är till för att användas.