Originalbild: Hanna Wendelbo

Sparade blomsterminnen i årets julinstallation

Publicerad 20 september 2019

I årets julhälsning presenterar Trädgårdsföreningen installationen Herbarium av designern och formgivaren Hanna Wendelbo. Sparade blomsterminnen av den nordiska floran fyller Palmhuset under årets mörkaste tid.

Julinstallationen i Palmhuset vill inspirera besökare att titta på närodlade blomster på ett nytt hållbart sätt, där importerade blomster från varmare länder inte står för den främsta fägringen.

Materialet som installationen i Palmhuset är skapat med är odlat på flertalet platser i Sverige under säsongen 2019. Det finns det en framväxande rörelse av blomsterbönder som väljer att driva småskalig blomsterodling enligt ekologiska metoder till den biologiska mångfaldens fördel.

I vårt avlånga land möter de skiftande klimatet med dess olika odlingszoner stor skillnad och olika sorters utmaningar, men trots detta går det att få fram fantastiska växter när man jobbar med naturen och dess invånare. I USA har utvecklingen av Slow Flowers pågått under det senaste decenniet och har nu kommit till Sverige där det växer sig allt starkare. Att odla här i Sverige kan ibland vara svårt och utmanande, men det är på inget sätt omöjligt, något Hanna Wendelbo vill påvisa genom att använda material från svenska blomsterbönder som har bidragit med materialet till utställningen. Med smarta materialval kan vi erbjuda vacker närodlad blomsterfägring oavsett säsong om vi vågar lyfta blicken och se våra möjligheter och ta vara på dem.

Öppettider

6 december klockan 12–16,
7 december–6 januari klockan 10–16,
11, 12, 18 och 19 december är det extra öppet till klockan 18.
Stängt 24, 25 och 31 december

Workshops

Blomsterpill med Hanna Wendelbo
7 december klockan 11–12.30, drop in.
Blomsterkroki med Hanna Wendelbo — fullbokad.
11 december klockan 15–17. Begränsat antal platser, workshopen är fullbokad.

Foodtruck

Onsdagar, lördagar och söndagar finns foodtruck på plats
utanför Palmhuset där du kan köpa fika och lättare maträtter.
Ta gärna en fika i Palmhuset.

Som vanligt är det fri entré till Trädgårdsföreningen och till Palmhuset.

Evenemanget på Facebook.