Trädgårdsdagbok maj

Trädgårdsmästare Stephan Hammar berättar om vad som händer i parken i maj.

Nu tar Trädgårdsföreningen på sig försommarkostymen! I maj kommer möter du som besöker Trädgårdsföreningen bland annat att mötas av blommande rhododendron, hästkastanjernas vita blompyramider, väldoftande syrener, klockbuskens blåbärsblomslika klockor, magnolior, ljuva azaleor och försommarblommande perenner och lökväxter.

Framåt slutet av maj brukar de första pimpinellrosorna och de första vildrosarterna att börja blomma, först ut i Trädgårdsföreningen brukar nästan alltid Kinesisk gulros Rosa hugonis vara.

Rosa pimpinellifolia ´Aicha´

Försommarens perenner kommer att förgylla och skapa skir vårgrönska åt såväl woodlands som rosparkens rabatter. De senblommande tulpanerna i anuellrabatterna kommer att ha sin högtid i mitten av maj, innan de får lämna plats åt årets kompositioner av sommarblommor, som på flera platser i parken i år har Trädgårdsföreningens 175-års jubileum som inspiration

Maj är alltid en härlig och hektisk tid för oss trädgårdsmästare, gräsmattor ska städas, djupluftas, vertikalskäras, gödslas och lagas efter vintern, grusgångar ska hyvlas och fixas till, gräskanter ska skäras och trimmas och ogräs ska hållas efter.

Nu kör vi också ut och avhärdar de frostkänsliga växterna ifrån deras vinterförvaring i Växthuset. Lagerträd och olivträd och väderkvarnspalmer har redan fått komma utomhus, då de inte är fullt så känsliga som till exempel Agave och Afrikas blå lilja Agapanthus sp., vilka, beroende på väderlek, kan få stå inomhus tills månadsskiftet maj/juni.

Agave
Agave i väntan på att flyttas ut i parken.

Att avhärda de växter som stått inomhus under vintern är viktigt och det innebär att de får stå i skuggigt läge i åtminstone två veckor innan de får komma ut i full sol. Detta förhindrar att de får sina blad brända i solen. Avhärdningen ska inte göras alltför tidigt om det är frostrisk, för då behöver växterna täckas med väv över natten eller bäras inomhus, för att sedan ställas ut igen dagen efter, när temperaturen stigit. Det arbetssättet undviker vi, eftersom det rör sig om 100-tals plantor. Därför tar vi trädgårdsmästare ut växterna i omgångar, beroende på deras härdighet.

I Palmhuset är det alltid något spännande på gång och likaså i maj. I höstas skördade vi frön från vår egna sydlig jättenäckros Victoria cruziana ur Jättenäckrossläktet Victoria. Nu ska de få komma ur barnkammaren och på sin plats i dammen i Vattenhuset.

Varmt välkommen att njuta i parken, kanske på en filt i gröngräset med lite saft eller kaffe?