Många av rosorna blommar om. Foto: Peter Svenson

Trädgårdsdagbok september

September med smak av både sommar och höst, kan det bli bättre? Trädgårdsmästare Susanna Zachau berättar om parkens växtlighet i augusti.

Naturen börjar komma till ro, ändå finns så mycket blomning och grönska kvar att njuta av. I parken har de remonterande rosorna många flor till att ge. Tehybrider, floribundor, kinarosor och moschatahybrider i Rosovalen har nästan sin vackraste tid under hösten, efter sensommarens lite ’rassliga’ period. Det betyder också att vi trädgårdsmästare fortsätter att putsa överblommat ett tag till. Innan septembers utgång kommer också alla rosor att få en giva höstgödning, alltså en kvävefattig, men kalium- och fosforrik blandning som gynnar förvedning och rotutveckling inför vintern. Även sjukdomsbekämpning med våra väl beprövade ekologiska metoder är viktiga i förebyggande syfte under hösten.

I Trädgårdsföreningen finns också en stor samling av artrosor, eller vildrosor, som Svenska Rosensällskapet sköter och förnyar och nu har dessa rosor sin andra höjdpunkt för säsongen, efter försommarblomningen, nyponen.  Vid Direktörsvillan och Rosenkaféet finns pimpinellrosorna med sina karaktäristiska svarta och mörkröda runda små nypon och längs utsidan av rosbågen står övriga artsektioner med nypon i många olika former; ovala, flask- och päronformade eller taggiga som hos igelkottsrosen. Många av vildrosorna får också väldigt fina höstfärger i sina bladverk.

Visningsbikupan på fjärilskullenI Fjärilsträdgården har insektslivet varit särskilt intensivt under sensommaren, runt budlejor, oregano och solhatt fladdrar amiralfjäril, citronfjäril, mindre guldvinge och puktörneblåvinge. Visningsbikupan kommer att stå kvar ytterligare några veckor, så titta gärna in i den och betrakta det flitiga arbete som pågår där! Det är fantastiskt att tänka att en ganska begränsad yta som Trädgårdsföreningens mitt inne den bullriga staden har sådan avgörande betydelse för denna mångfald av liv.

Så här års är också prydnadsgräsens bästa tid, det är många bland dem som först nu börjar blomma och visa sina vackra plymer som sedan är till prydnad under hela vintern och, inte att förglömma, ger mat åt småfåglarna, vars lätthet man verkligen slås av när de landar i en gräsvippa och den knappt sviktar.

Annat underbart att ta del av är förstås de japanska lönnarnas höstliga färgprakt, från klaraste gult till mörkt purpur. Woodlanden tar också för sig mer framåt hösten med astrar och höstanemoner. Sommarplanteringarna hänger med ett tag till innan det blir dags för löksättning. Nu när har de haft sin säsong på sig att utvecklas är de härligt yviga och kraftfulla och kontrasten sedan, i oktober, när den rofyllda nakna jorden tagit över bilden blir slående.