Trädgårdsdagboken oktober

Sommaren går mot sitt slut men det finns fortfarande gott om blommor och dofter att njuta av i Trädgårdsföreningens rabatter och woodlands. Träd, buskar, perenner och gräs visar upp höstens alla färgtoner. Trädgårdsmästare Nicholas Delahooke berättar om vad som händer i parken i oktober.

Blommande höst med bär och frukt

Många växter fortsätter att blomma i det milda vädret, framförallt mognar nypon, rönnbär och olika prydnadsäpplen. I Rosariet blommar många rosor fortfarande. Andra skönheter just nu är oktoberstormhatt Aconitum carmichaelii 'Arendsii' som står i blom i Heiner Luz woodland med sina djupblå blommor. Även i Piet Oudolfs woodland finns det fortfarande många växter som blommar till exempel Aster ’Little Carlow’ och olika Aster amellus sorter. Höstanemonen ’Honorine Jobert’ med en enkel vit blomma hittar du i mitten av Rosparken. Gräsrabatten framför växthuset ser du nu från sin bästa sida med Miscanthus ’Herman Mussel’ och andra gräs som blåtåtlel och borstgräs som visar stor variation i form, textur, färg och blomning.
I woodlandet längs med Slussgatan finns det en ovanlig buske - frilandsklerodendron Clerodendron trichotumum var. fargesii, som har mörkblå, senare svarta, frukter med röda foderblad. I närheten finns också körsbärbenvid Euonymus planipes i orange, med sina vackra frökapslar. I parken har vi flera olika sorters rönn, välkänd för sina bär– Sorbus ’Dodong’ får röda bär och spektakulär höstbladsfärg, birgittarönn får gula bär och pärlrönn Sorbus kohneana får vita bär. Prydnadsäpple Malus ’Evereste’ står i Rosparken och är full med frukt så här års.

Blad med doft och färg

Bladen på kaktsuraträdet Cercidiphyllum japonicum har redan börjat att skifta färg och doftar pepparkaka. Präriedroppgräs Sporobolus heterolepsis fortsätter att överraska besökare till Rosparken med sin speciella doft av färsk koriander.

Bergkörsbär Prunus sargentii brukar vara ett av de första träden som visar upp sin röda höstfärg. Gulblommig hästkastanj och kentuckykaffeträd är också tidiga med att skifta i färg.

Många olika lönnar visar upp spektakulära höstfärger, flera olika exemplar av japanska lönnar finns i Stenpartiet. I parken hittar du också klöverlönn, kopparlönn, naverlönn och rödlönn ’Schlesingeri’. Bland buskarna är japansk snöbollsbuske Viburnum plicatum ’Mariesii’ och trollhassel favoriter när det kommer till höstskrud med färgprakt.

Vissa perenner visar också upp sin höstpalett i mindre skala, som till exempel funkia, koreansk plymspirea, lönnbräcka, rodgersia, sköldbräcka och trebladspira.

Under oktober kommer vi att gräva upp de sista sommarblommorna innan den första frosten kommer. Samtidigt förbereds planteringen av de tusentals lökar som kommer pryda vårens rabatter, lökarna förvildas under träd under vinterhalvåret.