Fjärilskullen i full blom.

Trädgårdsdagbok augusti

Nu prunkar det så att det står härliga till i hela parken. Trädgårdsmästare Birgitta Pettersson berättar om parkens växtlighet i augusti.

Försommaren med omväxlande regn och värme har varit mycket gynnsam för växtligheten. Därefter kom en period då det var torrt och då måste vi hjälpa till med vattenspridare både dag och natt. Gödsel och kärlek är andra viktiga bidrag till bidragit till blomsterprakten.

I augusti kan vi förvänta oss att de remonterande rosorna (rosor som blommar om), såsom Portland-, Bourbon-, Kina- och Moderna buskrosor blommar ymnigt och att vi kan njuta av väldoften i rosparken och rosariet. Vi putsar dem regelbundet för att de ska blomma om och om igen. Under sensommaren skiftar färg och karaktär i rosparken, när rosornas bladverk blir en fond för lila spiror av stäppsalvia, blå skyar av kantnepeta (Nepeta x faassenii), vinröd blodtopp (Sanguisorba officinalis), vit rudbeckia (Echinacea purpurea 'Alba') och vetefärgade ax av glansälvsäxing (Sesleria nitida).

Bougainvillea i Palmhuset

I Palmhuset utmärker sig en praktfullt blommande Bougainvillea och på den vällustiga Fjärilskullen matas bin, humlor och fjärilar med nektar och pollen i riklig mängd av röd och vit rudbeckia, de blålila brittsommarastrarna, den mintdoftande stenkyndeln, även kallad balsammynta, med sina ljust blå violetta blommor är en gammal hälsoört som anses allmänt stärkande och särskilt befrämjar matsmältningen, rosenflockeln som doftar av vanilj med sitt purpurfärgade skum och ståtliga stålblå bolltistlar. Dessa perenner kan även beskådas i Piet Oudolfs woodland.

Stenkyndel bland blodtopp och stäppsalvia.
Vi ses i parken!